Monday 22 August 2011

segulung tembakau untuk dirasa


3am 
time2 nie burung hantu baru bangkit dari lena yg panjang,ade gak yg baru nak g beli sarapan, ade yang baru cari stokin yg hilang sebelah maybe ade gak yg sedang menjadi pemerhati kepada satu sudut bilik yang di penuhi asap kepul bulat-bulat memenuhi ruang yg sempit .
manakala kipas jenama cap ayam mule menoleh kekiri dan kekanan menyentuh kulit sampai ke tulang, manakala lampu yang terang mule menyuluh ruang menampakan reka bentuk muke aku,kecik,paied,lokman,mat renyih yang tekun melihat zik menyusun kata-kata menjadi ayat yg aku sendiri x pernah pikir . 
"berpegang pada hakikat bukan kenyataan"
mata terkebil2 dahi mule berkedut2 masing2 melihat antara satu sama laen .
tibe2 je muncul lagu suci dalam dubur debu nyayian iklim 
zik meneruskan hujah lagie . lagu nie bukan utk org yg bercinta tp lagu untuk hamba kepada PENCIPTAnya.
terkesima aku dgn kata yg mule disusun lebih rapi oleh zik . 
pada waktu itu jiwa aku mule bergelora dgn munculnya persolan,rakusye fikiran aku berputar mencari jawapan, membaham akal dgn tenang.
sepi seketika suasana bilik kecil itu,
aku mule membalut daun dan tembakau dgn teliti sambil diperhati oleh zikri ! 
perh~detik-detik hati aku pule mule mengarang 
"kenyataan skrg assgmnt aku x siap lagie dan hakikatye aku malas dan mengantuk. aku juga adalah calon2 yg bakal dimaki saat terbitnya mentari" 
senyuman sinis aku lemparkan pada zik dan member2 yang laen yg masih lagie termenung jauh .
aku lantas bangun meninggalkan bilik dgn dada membengkak    

No comments:

Post a Comment